ClickCease

Au mai ramas

0
0
ZILE
0
0
ORE
0
0
MINUTE
0
0
SECUNDE

pana la campania

Prevederi europene in vigoare de la 1 ianuarie 2017 in privinta motocicletelor si ATV-urilor


Prevederi europene in vigoare de la 1 ianuarie 2017 in privinta motocicletelor si ATV-urilor
  27.12.2016

1 ianuarie 2017 reprezinta data de la care intra in vigoare o serie de norme noi, aprobate de catre Parlamentul European, care privesc circulatia pe drumurile publice. Un capitol important dintre acestea il reprezinta normele aplicabile pentru motociclete, scutere si ATV-uri, norme care intra in vigoare de la inceputul anului, insa numai dupa votarea de catre fiecare stat in parte.

Setul de norme obligatoriu pe teritoriul intregii Uniuni Europene priveste atat siguranta circulatiei pe doua roti pe drumurile publice, cat si impiedicarea poluarii mediului inconjurator, doua dintre aspectele cele mai importante in opinia legiuitorului european.

Aceste masuri nu au darul de a incanta prea mult lumea motociclismului, deoarece implica in mod logic o serie de schimbari, modificari si adaptari, atat din partea constructorului, cat si din partea utilizatorului final, operatiuni deseori costisitoare.

Cea mai importanta dintre masuri este cea privind dotarea obligatorie a motocicletelor si quad-urilor cu capacitate cilindrica de minim 125cc cu sistemul ABS, in timp ce vehiculele cu capacitati mai mici, in special scuterele, vor fi obligate sa aiba facultativ fie CBS (sistem de franare combinat), fie ABS. In perspectiva, insa, in privinta vehiculelor cu motoare sub 125cc, s-a facut propunerea de a se introduce ABS obligatoriu de la 1 ianuarie 2019, deocamdata nefiind in forma publicata acest proiect.

Mai mult decat atat, actualele prevederi stipuleaza ca dupa data de 1 ianuarie 2017 sa fie interzisa producerea sau comercializarea vehiculelor noi, cu motor de peste 125cc, fara sa fie prevazute cu sistem ABS, iar pana la data de 1 ianuarie 2019 sa fie dotate si modelele deja existente in trafic. Aici va fi marea problema de care vorbeam mai sus, deoarece proprietarii modelelor mai vechi de 2016 vor fi obligati sa treaca pe la service-uri in vederea dotarii cu sistemul obligatoriu. Prevederea nu se aplica, insa, modelelor destinate concursurilor si off-road-ului, adica modelelor neinmatriculabile, cu alte cuvinte.

In Parlamentul European s-a motivat aceasta decizie pe marginea statisticilor care arata ca desi motocicletele reprezinta aproximativ 2% din vehiculele din trafic, provoaca 16% dintre evenimentele rutiere soldate cu deces, pe soselele din Europa.

O alta masura de siguranta ce va intra in vigoare incepand de la 1 ianuarie 2017 priveste obligativitatea circulatiei pe drumurile publice cu luminile aprinse in permanenta, atata timp cat motorul functioneaza, adica sa fie vorba de lumini legate in mod automat la contact. Prevederile privesc toate vehiculele cu doua si trei roti, dar si ATV-urile, chiar daca acestea din urma nu prea au acces pe drumurile publice.

A treia masura importanta in setul de masuri de siguranta o reprezinta diagnoza computerizata sau OBD (On Board Diagnostic), un sistem deocamdata aflat intr-o versiune primara, care asigura si permite monitorizarea functiilor de baza ale motocicletei sau vehiculului. In momentul de fata exista si o versiune mult mai riguroasa si evoluata tehnic, OBD 2, destinata automobilelor, insa in aceasta forma (sau mai perfectionata) va deveni obligatorie abia din 2020, odata cu intrarea in vigoare a normelor Euro5 si in privinta motocicletelor. Deocamdata, OBD 1 monitorizeaza functiile de baza, precum injectia sau transmisia, in cazul motocicletelor, fiind vorba de un echipament specific (deocamdata gasit numai la dealerii autorizati) care se conecteaza la un terminal – laptop, de exemplu – si care ofera informatii cu privire la starea vehiculului.

Trecand la capitolul poluare, de la 1 ianuarie 2017 intra in vigoare obligativitatea normelor Euro4 si in randul motocicletelor, in timp ce pentru mopede, acestea devin obligatorii de la 1 ianuarie 2017. Despre ce e vorba? Ca si in cazul sistemului ABS, modelele noi vor trebui sa respecte rigorile Euro4 pentru a fi omologate, comercializate si permise pe sosele, urmand ca in anul de gratie 2016, pana la 1 ianuarie 2017 sa fie adaptate si modelele deja existente pe drumurile publice.

Aceste norme Euro 4 au determinat deja modificari in lineup-urile 2016 ale marii majoritati a modelelor constructorilor importanti, interesati in comercializarea lor in statele UE. Practic, acesti constructori au avut o misiune deloc usoara, fie ca a fost vorba de realizarea unor modele integral noi, conforme cu reglementarile Euro4, fie ca a fost vorba de adaptarea si modificarea modelelor existente, menite a fi vandute in anul urmator. O misiune la fel de grea ii asteapta si pe detinatorii unor modele mai vechi, care in decursul anului vor fi nevoiti sa isi adapteze vehiculul la noile norme.

Emisiile tolerate in reglementarile Euro 4 se afla in limite mult mai riguroase decat cele din Euro 3, intrate in vigoare in urma cu zece ani, fiind aproape injumatatite. Aceste emisii sunt stabilite in raport motorul folosit, limitele de uzura, in general, in functie de fiecare clasa. Spre exemplu, luand un model din clasa medie (in jur de 350-500cc), limitele emisiei de monoxid de carbon vor trebui sa fie in jurul a 1,1 g/km, scazand de la 2 g/km, cat se specifica in reglementarile Euro3, oxizii de azot la 0,09 g/km, fata de 0,3 g/km si exemplele pot continua (sursa: aici). De asemenea, reglementarile privesc si gradul de evaporare a benzinei din rezervor, cat timp nu este pornita, pe unitate de timp. Modelele off-road si cele destinate concursurilor au stabilite limitele mai mici.

In reglementarile Euro4 se prevede si un test obligatoriu de fidelitate, potrivit caruia constructorii trebuie sa demonstreze ca dupa depasirea unui anumit numar de km (35.000 cele cu motor peste 125cc si 25.000 cele cu motor sub 125cc) nu intervine un grad de uzura ridicat, care sa afecteze utilizarea normala.

Asadar, de la 1 ianuarie 2017 in legislatia rutiera, care priveste motocicletele, vehiculele cu trei roti, in unele cazuri si vehiculele off-road de tip ATV, va suferi modificari considerabile, urmand ca in anii viitori sa devina obligatorii si alte masuri privind securitatea in trafic si reducerea emisiilor poluante.

Tag-uri

atv euro 4, motociclete euro 4, atv, motociclete, scuter,

© 2024 atvrom.ro Toate drepturile rezervate